Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.05.2013 00:51 - 24 май - Ден на славянската писменос и кОлтура
Автор: vanesa83g Категория: Лични дневници   
Прочетен: 5416 Коментари: 6 Гласове:
8

Последна промяна: 25.05.2013 13:46

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 На моя прекрасен учител по български език и литература  г-н Петър Брайков. Благодаря Ви за всичко, на което ме научихте! 

Отваряйки сънено Фейсбука си тази сутрин (вчера, 24 май, бел.ав.), знаех, че в очите ми ще се набият хилядите патриотични статуси на тема „24 май“. Ще се веят трибагреници, ще блестят ликовете на братята Кирил и Методий, ще се точат премъдри слова...Ще се поздравяваме за празника с лицемерни устички, които вчера са клели по Цариградско шосе в час пик „Да ти е....майката, боклук нещастен!“

Няма лошо по принцип. Аз съм българка. И нищо българско не ми е чуждо. Майната му на правителството, на партии и държавници, аз си обичам България. И българския език. И кирилицата!

Да-а, кирилицата... Онези 30 буквички, за които са се бъхтали братята Кирил и Методий. Ей така – да си имаме и ние нещо, азбука някаква, за да се отличаваме. Защото българите сме уникални (най-вече в простотията си, но това е тема на друг разговор)!

24 май е Ден на славянската писменост и култура. А по стените на 60% от потребителите на социалните мрежи цъфти като попикано мушкато поздравът „Chestit praznik, bulgari!”

Писането на кирилица или латиница е въпрос на личен избор и аз нямам право да съдя никого за това. Просто ми стана тъпо. И тъжно. Още повече като се поразрових и открих коментари като “6te si pi6a na kavto ezik iskam, a i nqmam kirilica!”

Ние кирилица не сме имали до 863 година, пич! После едни шантави типове, които вместо да рутят мацки по Константинопол, са седнали да ни измъдрят азбука, която да ни отличава от останалите и да ни издигне в очите им. И заради тази тяхна прищявка са били хулени, гонени и анатемосвани. А ти си седнал да шикалкавиш, че нямаш кирилица! И така да е – тегленето й от нета отнема средно 45 секунди. Лицемерно е да НЯМАШ кирилица, а да ми честитиш празника й. Сигурно и понятие си нямаш какъв празник точно е днес, това за теб е просто допълнителен почивен ден, гарниран с яка празнична размазвация в „Син сити“.

Имаше една прекрасна статия на видна българска журналистка, която молеше приятелите си за Коледа тази година да не й пожелават “kusmet, kismet“ и т.н., а да я подминат, защото се изприщвала от подобни езикови извращения. И аз така бях тази сутрин. Ситни мравчици ме полазваха, когато четях, че „24 май е ден на българската писменос и колтура“, на „братята Кирил и Митоди“ (и брат му), „национален празник на България“ и прочее...

Неграмотността е подла сянка, която те следва по петите и няма да се махне, докато ти сам не пожелаеш това!

Аз като журналист и писател имам професионално изкривяване в това отношение и неграмотността на познати и приятели ме човърка като свредел в душата. И когато направя забележка за неправилно написана дума или изречение, ме ковват думите „Боли ма фара, тва не е най-важното!“ Е, може би щом знаеш как да изкараш 3 000 лева за месеца и караш чисто ново „Ауди“, не е толкова важно наистина. Но да си проЗт като изхрачената ти дъвка пред паметника на Васил Левски и не можеш да напишеш грамотно едно просто изречение, е вече тъжно, а не важно!

24 май е празник не само на писмеността, но и на кОлтурата. КОлтура, която далеч не включва пльоснатата ти опаковка от сладолед на асфалта или фасът, хвърчащ от прозореца на лъскавия ти автомобил.

Аз никого не назидавам и не осъждам. Щом ви се пише на шльокавица, така да бъде! Но моля ви, поне на такъв светъл празник, отделете няколко секунди да изтеглите кирилица на лаптопа си, за да се почувствате наистина bulgari! Не оставяйте Кирил и Методий да се обръщат в гробовете си, че са си хабили времето и усилията напразно!

АЗ СЕ ГОРДЕЯ, ЧЕ ИМАМЕ АЗБУКА И ПИША НА НЕЯ!






Гласувай:
8



Следващ постинг
Предишен постинг

1. dinkov - Динков
25.05.2013 01:17
vanesa83g - едно малко допълнение. Кирилицата е българска азбука. Прощавай, но с назидателен тон се съмнявам да постигнеш нещо, дори и да си права.
Ицко
цитирай
2. vanesa83g - Приемам забележката, г-н Динов. Но ...
25.05.2013 01:27
Приемам забележката, г-н Динов. Но и аз вече се обърках от хилядите източници, които съм изчела по тази тема. Глаголицата била еди каква си, кирилицата друга, било премахнато нещо си заради чужди интереси... Така са ме научили в училище - че това е ден на СЛАВЯНСКАТА писменост и така си го знам... Въпреки, че споровете по този въпрос за безкрайни... Извинявам се предварително на читателите, ако смятат, че има неточност, но и аз самата не съм много наясно вече ;)
А и аз не назидавам, само се възмущавам ;)
цитирай
3. vanesa83g - Ох, извинявайте за грешката с името ...
25.05.2013 01:28
Ох, извинявайте за грешката с името ви! ДинКов! :)
цитирай
4. neznayko - Много хубаво написано
25.05.2013 12:49
Друг е въпроса, че всъщност славяни няма. Те са траки, както междувпрочем и българите, но за това трябва консултация с експертите - напусналия sparotok и скрилия се saportok :)
цитирай
5. bromdan - Ей :)
02.07.2013 07:15
Eй Vanes никаква те няма :( , стига с този творчески отпуск :)
цитирай
6. vanesa83g - Здравей! :) Радвам се, че липсвам на ...
02.07.2013 19:33
Здравей! :) Радвам се, че липсвам на читатели и почитатели :) Пиша дипломна и умът ми витае все там :) Обаче днес ще се постарая да ви зарадвам с едно ново постче! Благодаря за подкрепата, усмихвате ми деня! :) Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: vanesa83g
Категория: Лични дневници
Прочетен: 263279
Постинги: 58
Коментари: 152
Гласове: 325
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930